söndag 29 augusti 2010

KOLLEKTIVT


När jag läste ordet kollektivt fick det mig att tänka på när jag 
var till Gråsjön i somras. Där finns det kvar gamla skiffer 
ruiner som är byggda ”KOLLEKTIVT” under 1700- talet (tror jag det stod).



Folk i trakten skulle röja mark för åkerbruk och 
upptäckte att det låg enorma mängder löst skiffer i jorden.

Först började man samla skiffer men då det fanns i så 
stora mängder byggde man två enorma två vånings hus 
där kreaturen kunde bo på vissa delar i bottenvåningen. 
Man bodde KOLLEKTIVT i de båda husen och 
de måste ha kunnat inhysa ca. 10-12 personer förutom djuren.
 Det fanns rester av ugnar, fönster, dörrar, 
väggar och metallrester som lås och andra anordningar. 



Tror det var så att det bodde folk där inpå 1900talet eller sent 1800- tal.  


För att titta på fler bilder av "Kollektivt" går man in på länken





22 kommentarer:

  1. Hej hej,

    jag såg att du hade lagt in en länk till din bloggs startsida från Fototriss direkt när jag lade upp veckans nya tema. Men tyvärr fanns det ingen triss publicerad då på din blogg, så jag tog därför bort din länk.

    Påminner om att när man är med i Fototriss, så publicerar man först sin triss och därefter lägger man in en länk som leder direkt till det inlägget.

    Nu när jag gick in till din blogg igen så såg jag att du hade publicerat inlägget och jag har lagt in en ny länk som leder till dina bilder nu.

    Hälsningar
    Helena på Fototriss

    SvaraRadera
  2. Trodde absolut att det var fusk att "först" lägga upp sina bilder på bloggen och "sedan" länka...Hade uppfattat det som att man inte får lägga upp sina bilder förrän efter 24.00... Inte lätt när datorn tar sin lilla tid att tänka :p

    Då vet jag till en annan gång
    /Anna

    SvaraRadera
  3. En alldeles egen fin tolkning på Kollektivt!!! Fint!

    SvaraRadera
  4. Snygga foton och en intressant historia!
    Ha en bra söndag!

    SvaraRadera
  5. Instämmer i föreegående - intressant och snyggt :)

    http://foto.rudenius.se/post/2010/08/29/Fototriss-Kollektiv.aspx

    SvaraRadera
  6. Fint sammanhållen och intressant triss du gjorde av temat!

    SvaraRadera
  7. Fin triss och väl passande till temat

    SvaraRadera
  8. Fina foton och en bra tolkning!!

    SvaraRadera
  9. Intressant o fin triss. / Anna

    SvaraRadera
  10. Fräcka hus och en helbra tolkning tycker jag.
    Ha det gött Hans...

    SvaraRadera
  11. Skiffer är något av det vackraste material jag vet:) Dina bilder talar till mig om en tid långt borta från denna I Tiden nu:) Riktigt kollektiv att få till det så.. riktigt fina bilder:)
    Anna Wallin, Nettans dotter eller var det så?
    Ha de gott, såg att dina föräldrar är säderut just nu (på facebook);)

    SvaraRadera
  12. Stämmer bra det Pia Lotta ;p

    Tack alla för era fina kommentarer på mitt kollektiva tema

    Kram Anna W

    SvaraRadera
  13. Hej Anna...du jag bara älskar stenhus av ditt slag här..det blir så vackert på bild dessutom..härlig triss med fin text..bra jobbat..//Anna

    SvaraRadera
  14. Härliga bilder både i trissen och bonusen, jag älskar bilder på gamla hus, ruiner, gammalt trä, etc.

    SvaraRadera
  15. Vilken spännande plats. Gillar hus/ruiner med spännande historia. Vilket tungt liv det var förr, men man var påhittiga och klarade sig.

    SvaraRadera
  16. Håller med om att de var påhittigare och kreativare förr....om man är intresserad av historia och andra tankesätt, och sätt att leva på så kan jag rekommendera att titta på:

    "Där ingen skulle tro att någon kunde bo"

    Norsk programserie från 2009. Del 1 av 3. Om människor som valt att bo långt från staden, men nära naturen.

    Hon föddes i en rik amerikansk familj, men idag lever Jenny Endresen under enkla förhållanden, som norska bönder gjorde för 100 år sedan.

    Tillsammans med man och barn bor hon på en väglös gård i Vest-Telemark, utan el och utan indraget vatten, där de försöker att vara självförsörjande i så hög grad som möjligt.

    Även i SVT1 30/8 och SVT1 2/9.

    SvaraRadera
  17. Första bilden är riktigt bra, snygg och tilltalande - fint fotat!

    SvaraRadera
  18. Vilken vacker ruin! Kul att få lite information om den också.

    SvaraRadera
  19. Det var ju en bra och informativ triss på veckans tema. Det låter som boendeförhållanden man inte längtar till direkt.

    SvaraRadera
  20. Kul tolkning! Jättefint och visst är det underbart med sånna där gamla ruiner - man får sånna tankeställare! Detta är min första fototriss - väldigt spännande!

    SvaraRadera

♥♥♫♪♥♥ Åååhh! Vad glad jag blir nu ♥♥♫♪♥♥